ROMANTİK  BEETHOVEN

Program  5

ROMANTİK BEETHOVEN

 

Beethoven genellikle klasik dönem ve romantik dönem arasında bir köprü olarak nitelendirilirse de, bestelerinde Mozart ve Haydn’dan miras kalan klasik formlar ve barok dönemin kontrpuan yazısı gibi farklı stillere ait unsurlar da bir arada bulunur. Yine de romantik dönem şair ve yazarlarının fikirlerini müziğe aktaran besteci olarak müzikte açtığı çığır tartışılmazdır. Beethoven kendisini bir “Romantik” olarak tanımlamasa da, müziği bu akımın takipçilerine kesinlikle hitap etmiştir. O dönemde enstrümanlarda yapılan yeniliklerden de faydalanan Beethoven’a yaylı enstrümanların yeni ağır yayları ve piyanodaki uzatma pedalı daha uzun melodi çizgileri yazması için ilham vermiş, modern enstrümanların geniş ses kapasitesi ise besteciyi daha büyük bir nüans aralığı kullanmaya yöneltmiştir. Bu programdaki üç sonat da güçlü, özgür ifadeler barındırmakla beraber, belirgin zıtlıklara da sahiptir. Özellikle İlkbahar Sonatı ve 3. Viyolonsel Sonatı’ndan yayılan güzel şiirsellik, bir sonraki nesildeki romantik bestecilere ortam hazırlamıştır. İkisi de mi bemol majör tonunda olan bu üçlüleri 20’li yaşlarının başlarında Bonn’da bestelemiştir. Kökleri klasik dönemde olan bu hoş eserleri incelemek, daha cüretkar ve daha romantik olan orta dönem sonatlarıyla kıyaslamak oldukça ilginçtir.

 

Keman Sonatı No.5, Op.24 “İlkbahar”  (1801)

Allegro

Adagio molto espressivo

Scherzo. Allegro molto - Trio

Rondo. Allegro ma non troppo

 

Mi bemol Majör Piyanolu Üçlü, No 38  (1791)

Allegro moderato

Scherzo. Allegro ma non troppo

Rondo. Allegretto

 

Keman Sonatı No.8, Op.30 No.3  (1802)

Allegro assai

Tempo di Minuetto, ma molto moderato e grazioso

Allegro vivace

 

ARA

 

Piyanolu Üçlü için Mi bemol Majör Çeşitlemeler, Op.44  (1792)

 

Viyolonsel Sonatı No.3, Op.69 (1808)

Allegro, ma non tanto

Scherzo; Allegro molto - Trio

Adagio cantabile - Allegro vivace

 

Tolga Kulak, keman

Serdar Mamaç, cello

Birsen Ulucan, piyano

Tolga Kulak.jpeg
Serdar_Mamaç-Rdc.jpg
Birsen Ulucan.jpg

Tolga Kulak, keman

1986 yılında İzmir’de doğdu. İlk keman çalışmalarına 1997 yılında İzmir Devlet Senfoni Orkestrası başkemancısı Kartal Akıncı ile Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarında başladı.2007 yılında Profesör Jerrold Rubenstein’in sınıfından mezun oldu. Eğitimi süresince solo keman repertuvarının başlıca eserlerini önemli orkestralar eşliğinde ‘solist’ olarak seslendirdi. 2000 yılında Lions Club ve Yamaha Yaylı Çalgılar Yarışması’nda 2.lik ödülü aldı. Sanatçı, birçok solo ve oda müziği ustalık sınıfında Igor Oistrach, Lucas David, Ellen Jewett, Joshua Epstein, Ruşen Güneş, Çiğdem İyicil, Esen Kıvrak ve Özcan Ulucan gibi bir çok ünlü sanatçı ile çalıştı. Genç sanatçı daha sonra Hollanda’ya yerleşti. Conservatorium van Amsterdam’da ünlü kemancı Ilya Grubert’in sınıfında aldığı ustalık diplomasının yanı sıra, Ligeti Academy’deki yeni müzik eğitimini başarı ile tamamladı. Ayrıca Hollanda’lı şefler Otto Tausk ve Ivan Meylemans direktörlüğünde CVA Senfoni Orkestrası başkemancısı olarak ve kendi kurduğu yaylı  çalgılar dörtlüsü ile başarılı ve prestijli konserler verdi. Concertgebouw Orkestrası Grup şefleri; Başkemancı Liviu Prunaru, 2. Keman grup şefleri Caroline Strumphler ve Henk Rubingh’den özel dersler aldı. Tolga KULAK, kariyeri boyunca Hollanda, İsviçre, Almanya, İspanya, Singapur, Çin ve Türkiye’de solo ve oda müziği olmak üzere birçok konser verdi. 2014 ve 2015 yazlarında Verbier Festival Orkestrası’na davet edilen sanatçı, burada Martha Argerich, Mischa Maisky, Pinchas Zukerman, Renaud Capuçon, Daniil Trifonov gibi dünyaca ünlü solistlerle, Valery Gergiev, Zubin Metha, James Levine, Ivan Fischer, Charles Dutoit, Jaap van Zweden, Gianandrea Noseda, Esa-Pekka Salonen, Daniel Harding, Manfred Honeck gibi dünyaca ünlü şeflerle birlikte çalışma fırsatı yakaladı. Sanatçı, 2014 yılından itibaren İzmir Devlet Opera ve Balesi Orkestrasında kadrolu olarak çalışmakta olup 2019 yılı itibariyle ‘başkemancı’ olarak atandı. Ayrıca başta Yaşar Üniversitesi Oda Orkestrası olmak üzere birçok önemli orkestrada başkemancılık görevini sürdürmektedir. Tolga Kulak, 1734 yapımı İtalyan Santo Serafin kemanı ile çalışmaktadır.

Serdar Mamaç, çello

 

1990 yılında D.E.Ü İzmir Devlet Konservatuvarı’nda viyolonsel çalışmalarına başlayan sanatçı, eğitimi süresince Nejat Tekebaş ve Ümit İşgörür ile çalıştı. 1999 yılında mezun oldu ve çalışmalarına Darmstadt Müzik Akademisi’nde C. Erfa ile devam etti. 2001 yılında kabul edildiği Detmold Müzik Yüksekokulu’nda Prof. Karine Georgian ile yüksek lisans çalışmalarına başladı ve 2003 yılında mezun oldu. Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleştirilen çeşitli ustalık kurslarında A. Rudin, M. Komitzer ve J. Barthe ile çalışma fırsatı buldu. 2004-2007 yılları arasında Orkestra Akademik Başkent viyolonsel sanatçısı olarak görev yaptı. İzmir Devlet Senfoni Orkestrası, Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası, Orkestra Akademik Başkent, İstanbul Oda Orkestrası, Antalya Devlet Senfoni Orkestrası, Yaşar Üniversitesi Senfoni Orkestrası ile solist olarak konserler verdi. Halen Yaşar Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Müzik Bölümü’nde öğretim görevlisi olan sanatçı, aynı zamanda Yaşar Üniversitesi Senfoni Orkestrası viyolonsel grup şefidir.

Birsen Ulucan, piyano

 

Bulgaristan'ın Şumen kentinde Türk ailesinde doğan piyanist, Varna Müzik Okulu, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Guildhall School of Music ve City University of London gibi okullarda eğitim gördü.

 

Yurtdışı ve yurtiçi konser ve festivallerde yer aldı ve Marta Gulyas, Maxim Vengerov, Isabelle van Keulen, Ayla Erduran, Fernando Peres, Ricsi Rozsa, Peter Barsony, Christian Poltera, Ozan Tunca gibi müzisyen dostlarıyla sahneyi paylaştı.

 

Birikimlerini paylaşma arzusuyla, yetenek sınavına tabi tutmadan bir Piyano Sınıfı oluşturdu.

 

Birsen Ulucan'ın, Lila Müzik etiketiyle "Bir Ağac Gibi", "Masallar Rüyalar Fısıltılar", "Saga" adı altında yayınlanan üç kaydı var.