Klasik Keyifler Müzik Derneği - Fevzipaşa Mahallesi, Çay Kenarı Sokak, No: 151, Merkez Çanakkale - music@klasikkeyifler.org +90 532 614 4955
HÜMANİST BEETHOVEN
Program 4
HÜMANİST BEETHOVEEN
Schiller kardeşliğe adanmış “Neşeye Övgü” şiirini yazdığında (ki meşhur 9. Senfoni’nin korolu bölümü bu şiir üstünedir) Beethoven 16 yaşındaydı. Bonn’da Aydınlanma felsefesi içinde büyüyen Beethoven’ın 10 yaşından itibaren hocası olan Neefe de gelişimsel eğitime hayran olan, aklın ve ruhun sınırsız potansiyeli olduğuna inanan bir eğitimciydi. Küçük yaşlardan itibaren insan olma deneyiminin derinliklerini keşfetmeye istekli olan Beethoven’ın 1. Viyolonsel Sonatı gizemli ve adeta bir irdeleme duygusu barındıran olağanüstü bir pasaj ile başlar. Bu pasajı, tekniğin sınırlarını zorlayan coşkulu, büyük bir gam takip eder. Duygusal ve fırtınalı Do minor Keman Sonatı ise umutsuzca yazdığı ve kendi sözleriyle “acınası hayatını” sonlandırmaktan sanata hizmet uğruna vazgeçtiğini açıkladığı “Heiligenstadt Vasiyetnamesi” ile aynı yılda yazılmıştır. İnsanlığı sürekli yeni eserler yaratarak mükemmelleştirme isteğinin verdiği görev bilinci, bestecinin orta dönemindeki büyük yaratıcılığını da adeta ateşlemiştir. Çok sevilen, büyük “Arşidük Üçlüsü” de hayatta olmanın neşesini yansıtır ve oda müziği repertuarının en önemli eserlerinden biridir.
Viyolonsel Sonatı No.1, Op.5 No.1 (1796)
Adagio sostenuto
Allegro
Allegro vivace
Keman Sonatı No.7, Op.30 No.2 (1802)
Allegro con brio
Adagio cantabile
Scherzo. Allegro - Trio
Finale- Allegro
ARA
Si bemol Majör Piyanolu Üçlü, Op.97 “Arşidük” (1811)
Allegro moderato
Scherzo. Allegro
Andante cantabile ma però con moto
Allegro moderato
Banu Selin Aşan, keman
Gözde Yaşar, çello
Jerfi Aji, piyano
Banu Selin Aşan, keman
1991 yılında İstanbul’da doğan Banu Selin Aşan, keman eğitimine başladığı Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi İstanbul Devlet Konservatuvarı'nda Prof. Çiğdem İyicil' in öğrencisi olarak 2012 yılında onur derecesi ile lisans, 2016 yılında Yüksek Lisans mezunu oldu. Yine 2016 yılında Ludus Ensemble üyeleri ile (piyano trio olarak) Hochschule für Musik und Theater Hamburg'ta Prof. Niklas Schmidt ile Oda Müziği dalında yüksek lisans çalışmalarını tamamladı.
Prof. Bernard Hartog, Prof. Bohuslav Matousek, Domenico Nordio, Prof. Lukas David, Janusz Wawrowski ve Yuri Bashmet’in ustalık sınıflarına katıldı. Almanya’nın Hamburg şehrinde gerçekleşen, hem yaylı dörtlü hem de piyano trio ile katıldığı Uluslararası Mendelssohn Yaz Okulu Festivali’nde Prof. Arnold Steinhardt, Prof. Eberhard Feltz, Itamar Golan, Prof. Juhani Lagerspetz, Prof.Matthias Lingenfelder, Prof.Michel Lethiec, Prof. Ralf Gothoni ve Auryn Quartet ile çalışarak festival dahilinde pek çok konserde yer aldı.
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Genç Senfoni Orkestrası, Mersin Üniversitesi Akademik Oda Orkestrası ve Bursa Bölge Devlet Senfoni Orkestrası eşliğinde konserler verdi. Miam Genç Besteciler Şenliği'nde İdil Özkan’ın “Deranged” isimli keman-piyano müziğinin ilk seslendirilişini gerçekleştirdi. 2016 yılında Antonio Pirolli yönetiminde Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Orkestrası eşliğinde Ludus Ensemble’ın diğer üyeleriyle Süreyya Operası’nda Beethoven’ın Üçlü Konçertosu’nu başarıyla seslendirdi.
2008 yılında Gülden Turalı Keman Yarışması’nda ikincilik ödülünü ve yine aynı yıl Türk Eğitim Vakfı’nın yurt içi için sanat dalında ilk defa olarak verilen Üstün Başarı Bursu’nu almaya hak kazandı.
Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası üyesi olan Banu Selin Aşan sanatta yeterlik çalışmalarını sürdürdüğü Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda keman ve oda müziği dersleri vermekte ve kariyerine solo ve oda müziği konserleri vererek devam etmektedir.
Gözde Yaşar, Viyolonsel
Viyolonsel çalışmalarına Gara Aliyev ile başlamış, Bilkent Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi’nden birincilikle mezun olduğu 2007 yılında hak kazandığı Fulbright bursu ile yüksek lisans programına Purchase College State Conservatory, New York'ta Julia Lichten ile devam etmiştir. 2009 yılında University of Maryland’de asistanlık pozisyonu kazanarak doktora programını Prof. Evelyn Elsing, Barok Müzik çalışmalarını ise Kenneth Slowik ile tamamlamıştır.
Anadolu Gençlik Orkestrası, Lukas David ile Genç Yetenekler Oda Müziği Topluluğu, Amerika’da National Orchestra Institute; Viola da Gamba performansıyla Capitol Hill Chamber Music Festival ve Baroque Performance Institute festivallerine davet edilmiştir ve konserler vermiştir. Türkiye’de, kuruluşundan bu yana üyesi olduğu Klasik Keyifler Müzik Festivali bünyesindeki konser projelerinde yer almaktadır.
Solist olarak çaldığı konserler arasında; Max Bruch Kol Nidrei (Bilkent Gençlik Senfoni Orkestrası), Antonín Dvořák Si Minör Çello Konçertosu, Op.104 (Purchase Symphony Orchestra), Johannes Brahms Keman ve Viyolonsel Konçertosu, Op. 102 (Bilkent Gençlik Senfoni Orkestrası ve Bilkent Senfoni Orkestrası), Antonio Vivaldi Keman ve Viyolonsel Konçertosu, RV 547 (Camerata Saygun Oda Orkestrası ve Sainte Pulchérie Oda Orkestrası), Pyotr Ilyich Tchaikovsky Bir Rokoko Teması Üzerine Çeşitlemeler (Antalya Devlet Senfoni Orkestrası) ve resitaller bulunmaktadır.
Gözde Yaşar, üyesi olduğu Geistesblitz Trio ile Eğirdir Oda Müziği Yarışması’nda birincilik ödülü kazanmış, yurt içinde ve dışında birçok konser vermiştir. 2018 yılında kurulan NKEnsemble adlı modern müzik topluluğuyla üniversiteler bünyesinde akademik konserler gerçekleştirmekte ve 2019 yılında çıkan Lâhza albümünün konserler serisini devam ettirmektedir. 2013 yılından itibaren Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul Devlet Konservatuvarı'nda öğretim üyeliğini sürdürmektedir. Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası ve Orkestra’Sion ile konserler vermenin yanı sıra, solo ve oda müziği performanslarına devam etmektedir.
Jerfi Aji, piyano
1976 İstanbul doğumlu Jerfi Aji, lisans eğitimini İTÜ Makina Fakültesi Tekstil Mühendisliği bölümünde, yüksek lisansını Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği bölümünde tamamladı. Piyanoya 5 yaşında Zeynep Aksoy Eğilmez’den aldığı özel derslerle başlayan Aji, çalışmalarına Hülya Ardıç ile devam etti. İTÜ-MİAM’da piyano çalışmalarını Devlet Sanatçısı Ayşegül Sarıca ile sürdürdü. 2006 yılında Johns Hopkins Üniversitesi Peabody Konservatuarı’na kabul edilen Aji, piyano alanında doktora çalışmalarını Marian Hahn ile tamamlayarak 2011 yılında mezun oldu. Bu kurumda öğrenciliği sırasında Opera Eşlikçiliği (Korrepetisyon) alanında çalışma bursu kazandı.
Leon Fleisher, Murray Perahia ve Jerome Rose’un ustalık sınıflarında çalan sanatçı, aralarında Thomas Hecht, Dimitry Rachmanov, Angela Cheng ve Ali Darmar’ın da bulunduğu birçok ünlü piyanist ve pedagog ile çalışma fırsatı buldu. 2005 yılında New York’ta düzenlenen “International Keyboard Institute and Festival”e ve Muncie, Indiana’da düzenlenen ARIA Uluslararası Yaz Akademisi’ne katıldı.
Jerfi Aji, yurtiçinde Süreyya Operası, Boğaziçi Üniversitesi Albert Long Hall, Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi, Erimtan Müzesi, Akbank Sanat, Borusan Müzik Evi ve Fulya Sanat gibi salonlarda ve ABD’de çeşitli kültür merkezlerinde verdiği solo ve oda müziği konserlerinin yanısıra Bursa Bölge Devlet Senfoni ve Çukurova Devlet Senfoni Orkestraları ile solist olarak yer almıştır. Klarinet sanatçısı Evrim Güvemli ve viyolonsel sanatçısı Rahşan Apay ile birlikte kurdukları Trio Kuvars Viyolet’in ve MİAM Modern Müzik Topluluğu’nun da bir üyesi olan Aji, James Buswell, Amit Peled, Carol Ou, Ellen Jewett, Michael Berkovsky, Hüseyin Sermet ve Cihat Aşkın gibi önemli sanatçılar ile birlikte konser vermiştir.
2011 yılında Peabody Konservatuarı tarafından piyano alanında verilen Frances M. Wentz Turner Anma Ödülü’ne layık görülen sanatçı 2014 yılında Doçent ünvanına hak kazanmıştır. Aji, düzenli olarak verdiği konserlerin yanısıra İTÜ-MİAM’da “20.Yüzyıl Piyano Edebiyatı”, “Müzik Teorisine Giriş”, “Form Analizi” ve “Oda Müziği” dersleri vermektedir.
Jerfi Aji, Ocak 2019’da İtalya’nın Catania şehrinde düzenlenen ve jüri başkanlığını Avustralyalı duayen piyanist Leslie Howard’ın yaptığı Sicilya Uluslararası Piyano Yarışması’nda ödül kazanan üç finalistten biri olmuştur.